Projekt krótkoterminowy Programu Erasmus+
w ramach Akcji kluczowej 1 w sektorze Edukacja szkolna KA122-SCH
Tytuł projektu: Tworzenie wspierającego środowiska edukacyjnego dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, z uwzględnieniem potrzeb uczniów zdolnych
Termin realizowania projektu: 31.12.2025 – 29.06.2027
Przyznana kwota dofinansowania: 25.705 EUR
Forma mobilności: zagraniczne szkolenia dla nauczycieli oraz obserwacje lekcji
Liczba nauczycieli uczestniczących w projekcie: 10
Liczba mobilności: 14
Cele projektu:
- zwiększenie stopnia stosowania metody outdoorowej w praktyce szkolnej jako odpowiedź na wysokie potrzeby sensoryczne i kinestetyczne uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- zintensyfikowanie i nowocześnienie działań organizacyjnych, metodycznych i psychologicznych włączających uczniów w spektrum autyzmu w życie klasy i szkoły
- usprawnienie systemu diagnozowania i wspomagania rozwoju uczniów zdolnych
Projekty realizowane w ramach akcji KA1 22 „Mobilność kadry edukacji szkolnej” w obszarze edukacji szkolnej mają na celu poprawę jakości pracy placówki oświatowej osiąganą przez udział jej pracowników w mobilnościach zagranicznych takich jak kursy i szkolenia, w trakcie których podnoszą oni własne kompetencje zawodowe.
W ramach projektu 10 nauczycieli SP3 odbędzie kursy zagraniczne z zakresu pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zaplanowano pięć kursów: we Włoszech, w Hiszpanii, Chorwacji i Grecji oraz obserwacje pracy w szkole w Turcji. Program szkoleń i działania job shadowing został starannie dobrany tak, by nabyte przez nauczycieli kompetencje umożliwiły budowanie środowiska edukacyjnego, które zabezpiecza różnorodne potrzeby uczniów.
Rezultaty projektu (w skrócie):
- większa ilość lekcji przyjaznych uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zwłaszcza prowadzonych metodą outdoorową
- wzrost poziomu uczestnictwa w życiu klasowym i szkolnym uczniów w spektrum autyzmu
- wzrost liczby zdiagnozowanych uczniów uzdolnionych
Produkty intelektualne projektu:
- dokument „Lekcje outdoorowe w SP3” przedstawiający fotorelację i opis lekcji outdoorowych (różne przedmioty, obydwa etapy edukacyjne)
- dokument „Pomocnik nauczyciela pracującego z uczniem w spektrum autyzmu”
- dokument „Diagnoza i wspomaganie ucznia zdolnego”
- raport i fotorelacja z projektu eTwinning
Koordynator projektu: Lilia Wawszczak
Zastępca koordynatora projektu: Magdalena Toruń
Podsumowanie:
Projekt KA122-SCH to wartościowe doświadczenie edukacyjne, które wzmocni zasoby nauczycieli i uczniów. Projekt przyczyni się do podniesienia jakości nauczania w naszej szkole poprzez kontynuację działań na arenie międzynarodowej i zwiększenie europejskiego wymiaru współpracy.