Terminy
W roku 2025 egzamin odbędzie się w dniach 13-15 maja, godz. 9.00:
Język polski – 13 maja (120 minut, przedłużenie czasu do 180 minut*)
Matematyka – 14 maja (100 minut, przedłużenie czasu do 150 minut)
Język obcy – 15 maja (90 minut, przedłużenie czasu do 135 minut)
Na temat możliwości skorzystania z przedłużenia czasu więcej w sekcji: Dostosowanie warunków i form przeprowadzenia egzaminu.
Egzamin w terminie dodatkowym zdają uczniowie, którzy nie przystąpili do egzaminu z przyczyn losowych lub zdrowotnych oraz uczniowie, którzy przerwali/którym przerwano (ale nie unieważniono) egzamin. Termin dodatkowy:
Język polski – 10 czerwca
Matematyka – 11 czerwca
Język obcy – 12 czerwca
Wymagania egzaminacyjne
W roku 2025 obowiązywać będą wymagania egzaminacyjne określone przez Ministra Edukacji i Nauki w rozporządzeniu z 15 lipca 2022 r. (Dz.U z 2022 r. poz. 1591).
Organizacja egzaminu
Na egzamin uczniowie powinni przynieść długopis z czarnym wkładem oraz linijkę na egzamin z matematyki. Można i warto mieć ze sobą małą butelkę wody niegazowanej. Obowiązuje zakaz korzystania z telefonów komórkowych. Praca niesamodzielna skutkuje przerwaniem i unieważnieniem egzaminu. W zespołach nadzorujących przebieg egzaminu pracują nauczyciele ze szkoły macierzystej oraz innych szkół. Prace są sprawdzane przez egzaminatorów Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie.
Sposoby dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu
Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej opracowuje szczegółową informację o sposobach dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu do potrzeb i możliwości uczniów i podaje ją do publicznej wiadomości na stronie internetowej CKE. Na jej podstawie dyrektor i rada pedagogiczna wskazują sposób lub sposoby dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu do potrzeb i możliwości uczniów.
Dostosowanie warunków i form przeprowadzenia egzaminu
odbywa się na podstawie:
-
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niepełnosprawność/niedostosowanie społeczne/zagrożenie niedostosowaniem społecznym
-
orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego
-
opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się
-
opinii rady pedagogicznej (jeżeli uczeń był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną)
-
pozytywnej opinii rady pedagogicznej w przypadku uczniów przejawiających trudności adaptacyjne ze względu na wcześniejsze kształcenie za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową/traumatyczną.
Przykłady dostosowań
-
przedłużenie czasu
-
nieprzenoszenie odpowiedzi do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi
-
zastosowanie szczegółowych zasad oceniania rozwiązań zadań otwartych, uwzględniających specyficzne trudności w uczeniu się
-
arkusz dostosowany do niepełnosprawności
Arkusze w dostosowanej formie
przysługują uczniom:
-
z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
-
słabowidzącym
-
niewidomym
-
słabosłyszącym i niesłyszącym
-
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
-
z niepełnosprawnością ruchową
-
z niepełnosprawnościami sprzężonymi
-
uczniom, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki)
Zwolnienie z egzaminu
Zwolnienie ucznia z obowiązku przystąpienia do egzaminu może nastąpić w szczególnych przypadkach zdrowotnych bądź losowych oraz w przypadku niepełnosprawności sprzężonych.
Rodzice ucznia składają dyrektorowi szkoły do zaopiniowania wniosek o zwolnienie z egzaminu. Dyrektor szkoły zgłasza wniosek o zwolnienie ucznia z egzaminu do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej oraz do Systemu Informacji Oświatowej Egzaminów Ogólnokształcących.
Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych wymienionych w wykazie olimpiad oraz laureaci kuratoryjnych konkursów przedmiotowych są zwolnieni z egzaminu z danego przedmiotu.
Ważne terminy
-
do 30 września rodzice składają w szkole pisemne deklaracje wyboru języka obcego
-
do 15 października rodzice przedkładają dyrektorowi nowe opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej o występowaniu specyficznych trudności w uczeniu się i/lub zaświadczenie o stanie zdrowia wymagającym dostosowania warunków egzaminu
-
do 20 listopada dyrektor szkoły informuje pisemnie rodziców o przyznanych przez radę pedagogiczną dostosowaniach
-
do 26 listopada rodzice ucznia składają oświadczenie o korzystaniu lub niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania
-
do 30 listopada rodzice sprawdzają poprawność danych uczniów zgłaszanych do OKE
-
do 30 listopada dyrektor szkoły przekazuje do OKE informacje o uczniach przystępujących do egzaminu
-
do 30 listopada uzgodnienie z OKE zwolnień z egzaminu uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi
Szczegółowe informacje na temat egzaminu: