Metoda myślącej klasy to zestaw 14 zmian w sposobie prowadzenia lekcji, które w rewolucyjny sposób zmieniają klasową rzeczywistość oraz pobudzają aktywność i kreatywność uczniów. Metoda ta opiera się na pracy w trzyosobowych zespołach. Uczniowie są dobierani w sposób losowy i każdego dnia pracują w innej grupie. W naszej pracowni ławki ustawione są wyspowo, tak aby każda grupa miała swoje miejsce, rezygnujemy z frontu sali. Wszystko po to, aby przestrzeń sprzyjała kreatywnej pracy. Bardzo ważnym aspektem pracy na lekcjach jest to, że uczniowie nie siedzą ciagle w ławkach. Każda grupa ma własną tablicę i jeden pisak. Każdy uczeń pracuje i każdy z nich musi mieć chociaż na chwilę pisak w swoim ręku. Uczniowie pracując w zespole dbają o to, aby każdy z nich zrozumiał rozwiązywane zadanie, dopiero wtedy mogą otrzymać zadanie kolejne. Współpraca między uczniami odbywa się także na poziomie grup. Grupy mogą sobie pomagać, wyjaśniać zagadnienia oraz dyskutować na temat odmienności ich rozwiązań.
W metodzie myślącej klasy to uczniowie są „zmuszani” do myślenia. Na naszych lekcjach zapominamy o metodach podawczych i wykładach. Uczniowie na podstawie zadań, często o charakterze problemowym sami odnajdują prawidłowości, zależności i wyciągają wnioski.
Rolą nauczyciela jest prowadzenie uczniów, inspirowanie, dawanie wskazówek, a czasami podpowiedzi, ale to uczniowie muszą odkryć istotę badanego problemu. Podczas pracy na zajęciach stawiamy na duże zaangażowanie i samodzielność ucznia. Każdy z nich wykonuje samodzielnie notatkę, każdy sam decyduje, co powinien zapamiętać z zajęć i każdy wykonując samodzielnie zadania sprawdza, czy zrozumiał dany temat na wystarczającym poziomie. Na naszych zajęciach rozwijamy kreatywne myślenie, nieszablonowe podejście do problemu, doskonalimy umiejętność współpracy i wzajemnej pomocy. Nasi uczniowie wiedzą, że błędy są potrzebne, ponieważ na nich też się uczymy i lepiej zapamiętujemy. W naszej klasie myślenie daje wiele satysfakcji, skutkuje większym zaangażowaniem i zrozumieniem tematu, a także skuteczniejszym zapamiętywaniem nowej wiedzy.
Powyższa metoda została wprowadzona w klasach 5 przez Sylwię Stolarczuk, nauczycielkę matematyki.