Na stronie www.fed.org.pl opublikowano niektóre ze scenariuszy lekcji nagrodzonych w czerwcu, w ogólnopolskim konkursie „Democracy Cake: Porozmawiajmy o demokracji”, realizowanym przez Fundację Edukacja dla Demokracji, przy wsparciu Ambasady USA w Warszawie. Wśród nich znalazł się pomysł Renaty Piątkiewicz, nauczycielki historii i wiedzy o społeczeństwie ze Szkoły Podstawowej nr 3.
Ich tematyka jest różnorodna, wszystkie dotyczą jednak ważnych dla demokracji kwestii i przyczyniają się do kształtowania postaw obywatelskich uczniów. Pozwalają na podjęcie tematów takich jak protesty, zasady demokracji, przeciwdziałanie mowie nienawiści oraz udział w podejmowaniu decyzji w swojej społeczności lokalnej. Autorom dziękujemy za ich pomysły i pracę włożoną w przygotowanie scenariuszy. Zachęcamy do inspirowania się mieszczącymi się w nich sposobami na poprowadzenie zajęć – czytamy na stronie organizatora konkursu.
Na stronie zamieszczono 4 z 9 nagrodzonych prac. Scenariusz świdniczanki dotyczy „Młodzieżowej rady miasta jako nauki demokracji”. Przeznaczony jest do pracy na zajęciach wiedzy o społeczeństwie w klasach 8. Pomysł zaczerpnęłam z obserwacji świdnickiej Młodzieżowej Rady Miasta, do której należą również uczniowie SP nr 3. Uczą się w ten sposób jak dbać o swoją małą ojczyznę oraz o koleżanki i kolegów. Poznają również sztukę dialogu i negocjacji – wyjaśnia pani Renata, która w nagrodę otrzymała grę planszową „Democracy Cake” (Przepis na demokrację), przygotowaną przez norweską organizację Rafto Foundation for Human Rights. Uczniowie zagrali w nią w nowatorski sposób, tzn. na lekcji zdalnej na platformie Office 365 w aplikacji Teams.
Korzystając z możliwości tworzenia kanałów, mogliśmy podzielić się na grupy w klasach ósmych i wykonywać poszczególne zadania. Udało się to we współpracy z Agnieszką Caban, wolontariuszką Fundacji Edukacja dla Demokracji, kulturoznawczynią, organizatorką imprez kulturalnych, w szczególności działań na rzecz mniejszości narodowych, m.in. Lubelskich Spotkań z Kulturą Romów „Taboriada” i warsztatów „Mozaika kultur”. Na stronie www.sp3.swidnik.pl opisany jest scenariusz zajęć z wykorzystaniem gry – mówi R. Piątkiewicz.
Nauczycielka wstrzymała się natomiast z prowadzeniem lekcji według swojego scenariusza. Pandemia uniemożliwiła wizytę na sesji Rady Miasta lub Młodzieżowej Rady Miasta, co było jednym z głównych punktów zajęć. – Chciałam, aby uczniowie mogli przekazać MRM wyko-nane podczas lekcji plakaty, które podsuną odpowiedzi na pytania: Jakie pomysły warto zrealizować w mieście? Jakie propozycje działań płyną ze strony młodzieży? Jakie zadania można zrealizować w ramach budżetu obywatelskiego? Na razie koronawirus krzyżuje nasze plany, ale myślę, że wiosną do nich wrócimy. Warto, aby młodzi ludzie wiedzieli, czym zajmuje się MRM, jak można się zaangażować w jej pracę albo zostać radnym – dodaje pani Renata.
Nagrodzone scenariusze znajdą się też w prowadzonym przez fundację repozytorium e-globalna.edu.pl.